Exclusief interview, deel 1: Genomineerd voor de Ondernemersprijs 2025 – Randy van Tienen
Gepubliceerd op: 16-09-2025
Iedere ondernemer heeft een verhaal. De verhalen van de genomineerden voor de Ondernemersprijs 2025 zijn natuurlijk extra bijzonder! In een drieluik, exclusief geschreven voor het Maasvallei Netwerk, delen ze hun successen én uitdagingen. Hoe zijn ze hier gekomen en welke lessen nemen ze mee? Hun reis eindigt bij het Spraakmakend Spektakel op 5 november in Schouwburg Cuijk. Randy van Tienen van Nici Koffie en Automaten opent:
Randy van Tienen is algemeen directeur van Nici Koffie en Automaten – maar hij doet nog veel meer. Want als hij het leuk vindt en als het bijdraagt aan de maatschappij, gaat Randy ervoor. “Het gaat om samenwerken, iets voor de regio betekenen. Niet om dozen schuiven.”
Kun je iets vertellen over je persoonlijke achtergrond, en hoe die heeft bijgedragen aan je keuze voor het ondernemerschap?
“Ik ben de derde generatie koffieboer van een echte koffiefamilie. Ik groeide op met alle bedrijvigheid rondom het voorzien van bedrijven van koffie en koffieautomaten, maar wilde ook van de wereld proeven. Na de Hotelschool deed ik stages en werk in het buitenland. Zo leerde ik omgaan met allerlei soorten mensen. Na enkele jaren reizen wilde ik graag aan mijn carrière bouwen, en zo kwam ik terug bij mijn vader, Nici. Na een ‘proeftijd’ van tien jaar mocht ik het familiebedrijf in, haha. Nu ga ik nog steeds met allerlei mensen om: als algemeen directeur hou ik me bezig met samenwerkingen, netwerken en klantrelaties. En met innovatie. Het directieteam filtert de honderdduizend ideeën die ik heb; we zijn goed op elkaar ingespeeld.
Welk succes en welke uitglijder staan je het meeste bij?
“Elke nieuwe klant is een succes voor mij. Het maakt me niet uit of dat een eenmanszaak is, of een bedrijf met vijfhonderd man in dienst. Dat we laatst de Renault Groep binnenhaalden, was extra feestelijk. Want ons pap is Renault-fan, haha. Een uitglijder… dat is wanneer ik al enthousiast ben over een nieuwe klant, en die zonder logische verklaring toch afhaakt. Dat blijft jammer. Daarvan heb ik geleerd dat een klant pas een klant is, als de eerste rekening voor de geplaatste machine betaald is.”
Welke visie staat centraal in hoe jij je ondernemingen leidt?
“Onze visie is een vertrouwde partner zijn in warmedrankenvoorziening voor het klein en groot mkb. We willen samenwerken en ontlasten, niet gewoon dozen schuiven. Het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid is een tweede doel. Als bedrijf, maar ook als persoon.”
Hoe vertaalt die visie zich naar de alledaagse praktijk?
“Maatschappelijk verantwoordelijkheid gaat niet alleen over Rainforest Alliance- of Bio-keurmerkjes. Die hebben we natuurlijk wel – maar we leveren ook koffie in retourblikken om verpakkingsmateriaal te besparen. We recyclen bijna alles; waterfilters, koffiedrab, enzovoorts. We hebben een PSO-certificaat trede 3. En, als eerste in Land van Cuijk, een Fairtrade-certificaat. Dat sluit mooi aan bij het doel van de gemeente om een Fairtrade Gemeente te worden.”
“Daarnaast investeer ik ook op andere manieren in de regio. Bijvoorbeeld met mijn voorzitterschap van JOP: het Jong Ondernemend Platform, waar ondernemers onder de veertig met elkaar sparren en verbinden. En als afdelingsvoorzitter voor Mill in de Industriële Kring Land van Cuijk en Noord-Limburg. Nu ik vader ben van drie jonge kinderen, ben ik iets betekenen voor onze omgeving alleen maar belangrijker gaan vinden.”
Wat zijn je plannen voor de ontwikkeling van Nici Koffie in de komende jaren?
“Onze rode draad is die eerder genoemde visie. Die werkte zelfs toen er in coronatijd flink minder kantoorkoffie werd gedronken. Daarnaast blijf ik bezig met innovaties. Zo bieden we sinds kort XXL Nutrition eiwitshake-machines aan. En speur ik altijd naar nieuwe koffiemelanges en nieuwe samenwerkingen met leveranciers. Ik zeg maar zo: als je succes kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen.”
Je nominatie voor de Ondernemersprijs is een erkenning van je prestaties als ondernemer in Land van Cuijk. Wat betekent dat voor jou?
“Een hele eer natuurlijk. Het is erkenning dat we goed zijn in wat we doen, dat dat gezien wordt. En het is een mooi podium voor Nici Koffie, JOP en de Industriële Kring. Ik ben trots dat ik dit podium mag delen met allemaal jonge, ambitieuze ondernemers. Daarvan ben ik eens de oudste voor de verandering, haha!”
Welke inspirerende tips heb je voor andere ambitieuze ondernemers, gebaseerd op je eigen ervaringen?
“Krijg je rode draad helder en hou daaraan vast. Bouw daar je kernwaarden omheen. Dan word je het gelukkigst als mens en als ondernemer.”
Drieluik : de andere genomineerden
Dit is het eerste exclusieve interview dat het Maasvallei Netwerk publiceert.
Het tweede interview met Nick Hendriks lees je hier.
Het derde interview met Nino Hermans lees je hier.
Stemmen en kaarten bestellen voor de Ondernemersprijs
Stemmen kan via de website van Ondernemersprijs 2025.
Kaarten kun je hier bestellen voor de bekendmaking van de winnaar op het Spraakmakend Festival op 5 november.
Auteur: Marloes Keeris, exclusief voor het Maasvallei Netwerk. dashofginger.nl
Fotografie: Patrick Bongartz, patrickbongartz.nl