Exclusief interview, deel 1: Genomineerd voor de Ondernemersprijs 2024 – Bo Pennings
Gepubliceerd op: 21-09-2024
Iedere ondernemer heeft een verhaal. De verhalen van de genomineerden voor de Ondernemersprijs 2024 zijn natuurlijk extra bijzonder! Hoe zijn ze zover gekomen, wat zijn hun grootste successen en uitglijders? In dit drieluik, geschreven exclusief voor het Maasvallei Netwerk, ontdek je het – inclusief hun tips voor andere ambitieuze ondernemers. Deze keer: deel 1, Bo Pennings van Internetbureau Wux in Cuijk.
Bo Pennings
Bo Pennings heeft zijn vijf bedrijven ondergebracht in Adventure Media Group, waaronder het toonaangevende internetbureau Wux. Hij vindt de ontwikkelingen in AI-land uitdagend – maar houdt het hoofd koel. “Ik leg alle puzzelstukjes in mijn hoofd aan elkaar.”
Kun je iets vertellen over je persoonlijke achtergrond, en hoe die heeft bijgedragen aan je keuze voor het ondernemerschap?
“Ondernemen zit er van kinds af aan in. Op mijn twaalfde was ik al bezig met programmeren en handeltjes. Zo fikste ik computers van familie en verkocht ik schooltoetsen mét antwoorden via een zelfgemaakte website. School vond ik maar lastig – totdat ik een ICT-opleiding koos. Voor het eerst hoefden mijn ouders niet op gesprek te komen vanwege mijn slechte cijfers! Ik werd steeds beter in websites en applicaties bouwen. In 2009 startte ik daarom Wux vanuit huis, terwijl ik een deeltijd hbo-studie volgde. Dat bedrijf groeide in die vier jaar lekker, waardoor ik bij mijn eigen onderneming kon afstuderen.”
Welk succes en welke uitglijder staan je het meeste bij?
“Mijn ‘uitglijder’, ik noem het liever een uitdaging, was meteen de sleutel tot mijn grootste succes: Wux splitsen van mijn andere vier ondernemingen via Adventure Media Group. Wux is gericht op werk voor klanten, terwijl de andere ondernemingen gericht zijn op eigen passief inkomen. Die twee takken managen was zes jaar lang een struggle die me bakken vol tijd, geld en energie kostte. Ik had Adventure Media Group dus eerder op moeten richten. En: door Adventure werd de samenwerking met mijn compagnons nauwer. Hoe zij mij aanvullen als ondernemer is óók een groot succes.”
Welke visie staat centraal in hoe jij je ondernemingen leidt?
Altijd op zoek zijn naar verbetering. Van onze technieken, kwaliteit, service en ons werkgeverschap. En blijven meebewegen met technische ontwikkelingen, die sinds AI in een stroomversnelling terecht zijn gekomen, zodat we online iets toe blijven voegen. Onze rol daarin is nog onduidelijk, en dat houdt me best wel bezig.”
Hoe vertaalt die visie zich naar de alledaagse praktijk?
“Naar altijd op zoek zijn naar nieuwe technieken waarmee we onze klanten beter kunnen bedienen. En naar allerlei inspanningen om de leukste werkgever te zijn. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van onze Wux-biertjes en een open, gezellige cultuur, waarin het belangrijker is dat mensen goed in het team passen dan dat ze alles meteen kunnen.”
Wat zijn je plannen voor je bedrijven in de komende jaren?
“Ons ISO 27001-certificaat behalen. We wilden alle procedures eindelijk eens goed op papier hebben voor al onze medewerkers. In oktober volgt de tweede externe audit, die gaan we zonder twijfel halen.
Ook willen we met Wux onze dienstverlening verbreden, zodat we als internet agency alles bieden: van advies tot zoekmachine-optimalisatie.
En als laatste willen we ons meer gaan richten op grote projecten waarbij alle facetten van onze dienstverlening mooi tot hun recht komen. Dat houdt het werk uitdagend voor al onze medewerkers.”
Welke uitdagingen en kansen zie je in jouw sector?
“De grootste uitdaging is AI. Ik voorspel dat AI uiteindelijk álle sectoren zal raken en dwingen tot verandering: websites en Google worden minder belangrijk, omdat mensen hun eigen chatbot-assistent zullen gebruiken als zoekmachine. En wanneer de ontwikkeling van AI en robots samenvallen, kan dat veel werkzaamheden overnemen. Ik zie al die puzzelstukjes en leg ze in mijn hoofd aan elkaar, om ons op de toekomst voor te bereiden. Dat is meteen een kans: dankzij ons jonge team, dat alle ontwikkelingen in de gaten houdt, vertrouw ik erop dat wij onze voorsprong in de markt behouden. Als de eerste volledig door AI-assistenten gerunde bedrijven ontstaan, wil ik daarbij zijn!”
Je nominatie voor de Ondernemersprijs is een erkenning van je prestaties als ondernemer in Land van Cuijk. Wat betekent dat voor jou?
“Vooral erkenning van vijftien jaar je best doen. Fijn dat dat opvalt, haha. Ik heb het bedrijf om de mensen die er werken heen gebouwd, zodat iedereen kan doen waar hij of zij in uitblinkt. Dat heeft ons hier gebracht.”
Welke inspirerende tips heb je voor ondernemers, gebaseerd op je eigen ervaringen?
“Focus. Kies je doel en blijf doorzetten totdat je hebt bereikt wat je wilt. Je kunt meer dan je denkt!”
Drieluik : de andere genomineerden
Dit is het eerste exclusieve interview dat het Maasvallei Netwerk publiceert.
Lees ook het tweede interview met Tom Wienhofen van Megens Elektro
Volgende week lees je het vraaggesprek met Roel van Dijk van Mondial van Dijk Verhuizingen
Stemmen en kaarten bestellen voor de Ondernemersprijs
Stemmen kan via de website van Ondernemersprijs 2024.
Kaarten kun je hier bestellen voor de bekendmaking van de winnaar op 6 november.
Auteur: Marloes Keeris, exclusief voor het Maasvallei Netwerk. dashofginger.nl
Fotografie: Patrick Bongartz, patrickbongartz.nl