Column: Waarom élke ondernemer aan personal branding zou moeten doen
Gepubliceerd op: 21-06-2021
Of je nu ZZP’er bent of directeur van een groot concern: het is voor elke ondernemer van belang dat mensen niet alleen weten waar je bedrijf voor staat, maar ook weten waar jij voor staat. Consumenten, maar ook B2B-klanten worden steeds kritischer. Personal branding, jezelf positioneren als een merk, is daardoor belangrijker dan ooit.
Jezelf als merk presenteren vinden veel ondernemers lastig. Zeker in Nederland zijn veel ondernemers nuchter en bescheiden, ze vinden het daarom gemakkelijker om hun product of dienst te promoten dan zichzelf. Het gevolg? Een website met maar weinig persoonlijkheid, terwijl persoonlijkheid juist nodig is om vertrouwen te wekken, klanten te boeien en te binden aan je bedrijf.
Wil jij:
● Je gunfactor verhogen;
● Verbeterde (online) zichtbaarheid;
● Klanten aantrekken waar je energie van krijgt, die passen bij jou als persoon en bij je bedrijf;
● Dat klanten je onthouden en jouw verhaal doorvertellen aan anderen.
Je positionering kiezen
Het is bij personal branding in de eerste instantie van belang dat je weet wie je zelf bent, waar je voor staat en wat je kwaliteiten zijn. Hiervoor is een stukje introspectie onmisbaar. Start met de waarden die voor jou het belangrijkste zijn. Deze waarden fungeren als je vertrekpunt. Vind je dit lastig? Op internet staan complete lijsten van waarden, het helpt vaak om hier de waarden aan te vinken waar je voor staat en deze lijst terug te brengen tot ongeveer drie waarden. Vervolgens kijk je naar je persoonlijkheidskenmerken. De Belbin-test is een goede en veelgebruikte methode om meer zicht te krijgen op je sterke punten en de daaruit voortvloeiende valkuilen. Tot slot neem je je professionele vaardigheden onder de loep: waar blink je écht in uit, waar haal je de meeste energie uit of wat wil je bereiken? In plaats van de losse tools kun je ook aan de slag met het Ikigai-model. Met dit model start je met vragen als ‘waar houd je van?’, ‘waar ben je goed in?’, ‘waar kun je voor worden betaald?’, ‘wat heeft de wereld volgens jou nodig?’. Vanuit daar werkt het model naar het centrum om jouw purpose uit te werken. Frankwatching biedt een blanco template om direct mee te kunnen starten.
Deze factoren, samengevat in enkele zinnen, vormen jouw persoonlijke positionering.
Echt persoonlijk worden loont
Met je persoonlijke positionering ben je al een heel eind op weg. Wat nog mist is hetgene dat jou uniek maakt. Het belangrijkste is dat het écht is, het moet iets zijn waar jij oprecht warm voor loopt, of het nou je hobby wielrennen is of je liefde voor de Spaanse taal. Wanneer je dit persoonlijke tintje kunt verwerken in je branding, ontstaat een unieke mix die, mits consequent doorgevoerd, een baken van herkenning wordt voor je klanten.
Een bijzondere uitvoering hiervan zien we bijvoorbeeld bij Forum Juridica. Cèline onderscheidt zich zeer duidelijk én consequent met behulp van haar Law dog, de golden retriever die ingezet wordt bij het unieke concept van mediation- en zakelijke coaching dat ze hanteert. Juist deze combinatie die stelselmatig doorgevoerd wordt in het logo en op de video header op de homepage, is ook terug te zien op diverse afbeeldingen. Dit zal ervoor zorgen dat een bezoek aan haar website of kantoor goed in het geheugen blijft hangen. Ook gaat men deze unieke usp doorvertellen. Persoonlijk vind ik het heel sterk dat de instagrampagina van Forum Juridica dezelfde look & feel heeft als de website, maar door de keuze van foto’s nóg persoonlijker is. Dit is de kracht van een social media platform; de persoon achter het merk laten zien. Een sterk staaltje (personal) branding als je het mij vraagt!
Effectief gebruik van foto’s bij personal branding
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bezoekers van websites een positiever gevoel krijgen als ze foto’s van gezichten zien. Deze foto’s leiden ook tot meer conversie. Bij één van de onderzoeken werden foto’s van kunstwerken die te koop waren bij een deel van de klanten vervangen voor foto’s van de kunstenaars. Tegen alle verwachtingen in ging het conversiepercentage van 8,8% omhoog naar 17,2%! Ook uit mijn eigen ervaring als marketeer weet ik dat foto’s bijzonder veel bijdragen aan de beleving en conversies. Dit is dan ook bij uitstek de beste marketingactie wanneer je website enkel uit product- of stockfoto’s bestaat. Met de volgende tips wordt dit gegarandeerd een succes:
● Gebruik bij voorkeur ‘echte’ gezichten: van jezelf, je werknemers of wanneer mogelijk klanten. Dit zorgt voor een gevoel van vertrouwen;
● Zorg dat de gezichten goed te zien zijn, dus geen foto schuin van achter;
● De persoon op de foto kijkt naar je call-to-action, je product of andere belangrijke informatie op de website. Hiermee stuur je de blik van je bezoeker;
● Vervang het contacticoontje voor een foto of plaats een foto op je contactpagina en noem de betreffende persoon in de tekst: ‘Onze sales manager Luuk neemt binnen 2 werkdagen contact met je op’. Klanten willen namelijk geholpen worden door echte mensen, een icoontje schept afstand.
Een solide basis
Wanneer bovenstaande drie stappen doorlopen zijn, dan ben je al aardig op weg in de wondere wereld van personal branding. Met de unieke positionering die je vastgesteld hebt, je persoonlijke touch die erin verwerkt is en het optimaal inzetten van foto’s op je website heb je een solide fundering gelegd waarop je stevig verder kunt bouwen. We horen graag over de positieve gevolgen en over welke successen je hiermee hebt kunnen behalen!
Je las een column van Kim van Zundert.
Kim is één van de commerciële talenten in het team van het Maasvallei Netwerk. Ze studeert o.a. Commerciële economie en Bedrijfskunde en heeft een verfijnd oog voor branding en marketing. Met de actuele ervaring in dit vakgebied schreef ze deze column om ondernemers inzicht te geven over hun branding- en marketingactiviteiten.