Verhuizen, ook fiscaal-juridisch een heel avontuur!
Gepubliceerd op: 08-02-2019
Verhuizen – We kennen ze allemaal wel de verhuischecklist. Super handig natuurlijk als je net een nieuwe woning hebt gekocht. De checklists staan vol met praktische dingen die je niet mag vergeten. En als je het mij vraagt is het af en toe wel erg gedetailleerd, zoals je oude huis schoonmaken, je nieuwe huis schoonmaken en op tijd beginnen met inpakken. Dingen die wat mij betreft vrij vanzelfsprekend zijn.
Het zakelijke deel is echter een stuk minder gedetailleerd, zoals de notaris, hypotheek en de maandelijkse belastingteruggaaf voor de hypotheekrenteaftrek regelen. Met de huidige wirwar aan fiscale regels omtrent de eigen woning, mag hier wat mij betreft wel wat meer aandacht aan worden besteed. Wat neem je bijvoorbeeld mee naar de hypotheekadviseur en de notaris? Is het je eerste koopwoning dan valt het allemaal nog wel te overzien. Ben je echter geen starter meer op de woningmarkt dan wordt het al ingewikkelder. En ga je samenwonen met een partner die al dan niet zelf al een woning had, dan wordt het vrij lastig om door de bomen het bos nog te zien.
Waar moet je aan denken?
De hoogte van de hypotheekrenteaftrek wordt in eerste instantie op individuele basis vastgesteld. Belangrijk is dan ook dat jullie nieuwe hypothecaire lening hierop wordt afgestemd. Een lening zonder fiscaal voordeel lijkt mij namelijk niet gewenst. Het gaat te ver om hier alle fiscale regels te bespreken met betrekking tot de hypotheekrenteaftrek. Daar worden immers hele boeken over geschreven. Kort samengevat zal je bij het bepalen van de maximale fiscale hypotheekrenteaftrek in ieder geval rekening moeten houden met het volgende:
- De looptijd van de hypotheekrenteaftrek is maximaal 30 jaar. De looptijd van de lening die je al had op je vorige woning telt door. Tussentijdse gedeeltelijke aflossingen stoppen de verstreken looptijd niet.
- Heb je nog een oude eigenwoningschuld van voor 1 januari 2013 dan hoef je dit deel van de lening niet annuïtair af te lossen.
- Heb je een verkoopwinst behaald met de verkoop van je vorige woning dan mag je voor het bedrag van deze winst geen schuld aan gaan voor je nieuwe woning (bijleenregeling).
- Kiezen jullie als partners er voor om jullie eigen woning verleden 50%-50% te verdelen voor een optimale hypotheekrenteaftrek? Zo ja, doe dit dan bewust. Laat je informeren over de gevolgen bij uit elkaar gaan en kies er eventueel voor om een draagplichtovereenkomst op te laten stellen.
Informatie aanleveren
Ik kan me voorstellen dat bij het lezen van het bovenstaande het bij veel mensen al begint te duizelen. En dit is slechts een korte kennismaking met de wereld van de hypotheekrenteaftrek. Gelukkig hebben de hypotheekadviseur en de notaris steeds meer aandacht voor deze problematiek. Zij moeten echter wel op de hoogte zijn van je eigen woning verleden om je goed te kunnen adviseren. Deze informatie zal je dan ook bij ze aan moeten leveren. En wie kan je hier beter in begeleiden dan de belastingadviseur die al jaren je aangifte inkomstenbelasting verzorgt en uiteindelijk ook de maandelijkse belastingteruggaaf voor je aan gaat vragen? Want ook dit klusje blijkt niet voor iedereen weggelegd te zijn.
Wat mij betreft kun je op de verhuischecklist dan ook het punt fiscaal-juridisch advies inwinnen toevoegen. Of u belt even met de fiscale adviseurs van OOvB, dat mag natuurlijk ook!
Wendy Sanders – Werkzaam sinds 2006 bij de vestiging Cuijk
Vestiging Cuijk