Advertentie
Advertentie Land van Cuijk

Google gaat de vastgoedsector veroveren. Beweeg mee en win, of word geslacht.

Gepubliceerd op: 26-07-2016

google-vastgoedsector-LEADKING-Willemsstraat 20-1015-JD -AMSTERDAM-maasvallei-netwerkWORMERVEER – Er is veel te doen over de Google Real Estate Ignite Summit in Silicon Valley waarbij top realtors, brokers en aan Google gelieerde bedrijven op “invite only” mochten komen luisteren naar de plannen die Google heeft met de real estate-markt. Google heeft via verschillende media aangegeven een diepere focus op real estate te willen leggen. Wat in Google-taal betekent dat ze goud geld zien in die markt en plannen aan het smeden zijn om die markt te veroveren.

google-ventures-LEADKING-Willemsstraat 20-1015-JD -AMSTERDAM-maasvallei-netwerk

Google ventures, het investeringsvehikel van Google, heeft inmiddels aandelen in bedrijven als Auction.com, Homelight.com, Commonfloor.com, Matterport.com,Nest en project Sunroof, en daar stopt het niet. Als Google eenmaal de “focus”op een markt heeft, is daar heel goed en lang over nagedacht, en kan je er vergif op innemen dat ze de strategie al aan het implementeren zijn. En in het Verenigd Koninkrijk is dat al het geval:

expat-mortgages-vastgoedsector-LEADKING-Willemsstraat 20-1015-JD -AMSTERDAM-maasvallei-netwerk

Ok, maar moet je je daar als makelaar nou druk om maken? Het antwoord is: Ja. En heel druk ook.

De kansen die Google benut zijn gebaseerd op big data. Data over makelaars, huizenzoekers, zoekgedrag, locatie, huur- en koopprijzen en trends. En de algoritmes die Google gebruikt om big data te analyseren en trends waar te nemen zijn zo effectief, dat ze nu bewegingen in de markt kunnen voorspellen (lang voordat de markt die zelf waarneemt).

Bij een test gericht op de Dow Jones index door drie economen (Tobias Preis of Warwick Business School in the U.K., Helen Susannah Moat of University College London, and H. Eugene Stanley of Boston University) is Google erin geslaagd hun hypothetische portfolio te verhogen met 326%, puur op basis van de voorspellende kracht van hun algoritmes. Opmerkelijk is dat bij een soortgelijke test in 2010 nog werd aangetoond dat Google geen wekelijkse fluctuaties in aandelenprijzen kon voorspellen.

Google kan dus lang voordat makelaars zelf op de hoogte zijn al voorspellen of de huizenprijzen gaan stijgen of dalen, in welke regio de vraag gaat af- of toenemen en zelfs een economische downfall voorspellen die de woningmarkt onder druk zet. Daarmee hebben ze een voorsprong niet alleen op makelaars, maar ook op beroepsverenigingen en zelfs op overheden. De dominantie van Google is ongekend en je zou er bijna moedeloos van worden.

Maar overal waar turbulentie is ontstaan kansen. Het feit dat Google zich actief met deze markt gaat bezighouden is in feite goed nieuws. Goed nieuws voor de makelaar van nu, die zich niet alleen maar richt op het verkopen van huizen, maar die de primaire focus legt op het meebewegen met de markt die door Google gedomineerd gaat worden.

Bereid je voor als een baas met deze 4 tips

1. Versterk je lokale aanwezigheid
Zorg dat je als makelaar meer dan ooit je eigen identiteit versterkt en bewaakt. Grote huizenplatformen zullen door Google minder worden gewaardeerd dan lokale makelaars met een sterk ontwikkelde internetaanwezigheid. Dus naast alleen het tonen van je listings, zorg dat je iemand aanneemt die volledig toegewijd is aan het onderhouden en uitbreiden van je lokale aanwezigheid.

Dat kan door het bijhouden van een blog over trends uit je regio, leuke anekdotes bij de verkoop of verhuur van een woning en het cureren van lokaal nieuws over de woningmarkt. Met andere woorden; als een consument denkt aan het aankopen van een woning in bijvoorbeeld Purmerend, dan moet je minimaal in de top 3 van “top of mind”-bedrijven zitten als je in Purmerend gevestigd bent. Google gaat deze lokale aanwezigheid in de zeer nabije toekomst enorm belonen, zowel in de zoekresultaten als in PPC-campagnes.

2. Zorg voor een mobiele website
Makelaars met een website die niet responsive is, zijn ten dode opgeschreven. Het is nu al zo dat Google kijkt of een website goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat en websites die dat niet doen straft door ze uit de zoekresultaten te verwijderen. Volgens Ben Tyson, the dynamic head of sales enablement for Google, wordt 56% van alle zoekopdrachten voor real estate listings gedaan vanaf een mobiel apparaat.

Bij een onderzoek door Google zelf uitgevoerd, gaf 50% van de ondervraagden aan naar de website van een concurrent gegaan te zijn omdat de gebruikerservaring daar op een mobiel apparaat beter was. Ook gaven ze aan in het vervolg de niet responsive website te gaan mijden.

Zorg dus dat je een responsive website laat bouwen met een ultieme gebruikerservaring. Doordat Google het internetverkeer met betrekking tot vastgoed binnenkort drastisch gaat verleggen en herindelen, zul je zien dat je beter scoort in de resultaten van Google, ongeacht de grote bedragen die je concurrenten nu uitgeven aan zoekmachineoptimalisatie.

3. Denk na over je waardeverdeling en prijsstelling
Google heeft in de US al een hypotheekvergelijker geïntroduceerd die stand alone opereert (en zijn data verkrijgt via Zillow) maar ook direct onderdeel gaat uitmaken van de Google-zoekresulaten (net zoals ze dat nu al doen bij consumer goods). Wat er daar dus gebeurt is dat, door de bezoeker al resultaten te tonen op basis van prijs, de organische resultaten minder aandacht krijgen. Naar verwachting zal de functie worden uitgebreid met een courtage-vergelijker, waar ook locatie, ratings en beschikbare content een rol gaan spelen.

Als je alleen op courtage wilt scoren en je zit een beetje aan de hoge kant ten opzichte van je concurrent leg je het dus altijd af. Het verdelen van de waarde en kosten zijn dan een manier om daaraan te ontkomen. De courtage kan wat omlaag, maar voor additionele diensten breng je een extra vergoeding in rekening. Zo up je je score in de vergelijker van Google en kan je zelf  je klant motiveren om bepaalde extra diensten af te nemen.

4. Word creatiever dan ooit
En als je dat niet bent, huur een professional die dat wel is. Volgens Google is de huizenmarkt verzadigd en doet iedereen hetzelfde. Website, huisjes erop, contactformuliertje en dat was het wel zo’n beetje. Maar creativiteit in de huizenmarkt? Al die stenen, dat is toch droge kost. Hoe maak je daar nou iets moois van?

Een goed voorbeeld is Dela, die van een totaal onsexy onderwerp als een uitvaart een reclame heeft gemaakt die aanslaat en zelfs viral is gegaan.

Denk aan manieren die afwijken van het aloude traject van aan- en verkoop (bezichtiging, oriëntatie, onderhandelen, hypotheek etc.) maar een bijdrage leveren aan de emotionele belevingswereld van een huizenzoeker.

Een paar ideeën uit de losse pols:

  1. Introduceer een referral-programma, waarbij je klanten een cashback krijgen op de courtage die ze hebben betaald als ze iemand anders aanbrengen die ook zijn/haar woning bij jou in de verkoop zet;
  2. plaats korte en pakkende interviews op je website met huiseigenaren van wie de woning te koop staat en laat zij in hun eigen woorden vertellen waarom het zo’n heerlijke woning is;
  3. betrek lokale bedrijven bij het promoten van je entiteit als makelaar, met kick-backs en affiliate fees;
  4. plaats video-interviews van de lokale middenstand bij een woning. De schoenmaker, de slager en de bakker. Voor hen free publicity, en voor jou zeer waardevolle emotionele triggers die de thought sequence van je kandidaat koper positief kunnen beïnvloeden;
  5. Haal je hele team bij elkaar voor een brainstormsessie over dit onderwerp. Onderscheidend vermogen was altijd al belangrijk, maar zodra Google zijn eerste stappen op de Nederlandse vastgoedmarkt zet van levensbelang.

Ik wil afsluiten met een uitspraak die ik onlangs op LinkedIn voorbij zag komen en nu meer dan ooit van toepassing is: De 6 duurste woorden voor een makelaar: we hebben het altijd zo gedaan.

Voor makelaars die de nieuwe strategie van Google niet serieus nemen zeg ik: beweeg mee en win, of wordt geslacht.

Misschien vindt u dit ook interessant om te lezen:
meer omzet voor uw bedrijf door de inzet van neuromarketing

logo-LEADKING-Willemsstraat 20-1015-JD -AMSTERDAM-maasvallei-netwerkLEADKING

De heer Richard Oerlemans
Conversiespecialist bij Leadking.nl

Witte Paardweg 58-1
1521 PV  WORMERVEER

Telefoon : 06-81571227

Website : www.leadking.nl
E-mailadres : [email protected]