Header website plaatsnamen
Sponsoren

Maasvallei Netwerk

Dè zakelijke netwerkorganisatie in de regio!


Miranda Graat van By Bits and Pieces in Haps over de keuze van de juiste websitebouwer voor uw bedrijf

Gepubliceerd op: 21-04-2016

miranda-graat-haps-by-bits-and-pieces-consulting-en-support-profielfoto-business-centre-cuijk-maasvallei-netwerkHAPS – “Hoe kies ik een goede websitebouwer?” Die vraag stellen ondernemers zichzelf regelmatig, vertelt Miranda Graat, van By Bits and Pieces in Haps. U hebt een mooi bedrijf, u doet goede zaken en u hebt plezier in uw werk. Een goede en functionele website hoort daarbij. Niet iedereen is bedreven in het bouwen van een website. En veel ondernemers hebben het ook veel te druk met hun business, om daarnaast nog een eigen website te gaan bouwen. Wie gaat dan uw droomwebsite bouwen? Wie gaat u of uw personeel leren hoe u uw website kunt inzetten als marketingtool? Wie gaat ervoor zorgen dat u nieuwe cliënten zult aantrekken via uw website?

Ik kan me voorstellen dat u na deze vragen de bomen al niet meer door het bos ziet! Hoe kiest u de juiste websitebouwer? Kiest u dan voor een bedrijf in uw woonplaats, omdat u het steunen van andere ondernemers in de regio belangrijk vindt? Gaat u voor die kennis van familie, zodat het snel en goedkoop wordt gedaan? Kiest u voor een heel dure websitebouwer omdat die zelf een bijzonder mooie website heeft? Ik leg u graag uit waar u op moet letten bij het kiezen van een geschikte websitebouwer én ik waarschuw u voor de valkuilen!

Jan de ICT’er bouwt uw website wel
“Jan bouwt uw website wel, hij werkt al jaren in de ICT en is ook een websitebouwer!” Een typische kreet die vaak wordt gehoord als u links en rechts laat vallen dat u op zoek bent naar iemand om uw (nieuwe) website te bouwen. Misschien hebt u in uw kenniskring of in de familie wel iemand die een websitebouwer kent. Jan, bijvoorbeeld. Jan werkt al jaren op de ICT-afdeling van een groot softwarebedrijf. Jan weet precies hoe alle systemen in elkaar zitten, hij weet heel wat van code af en hij heeft de afgelopen jaren wat tools gebouwd waardoor de systemen beter lopen op zijn werk. Niemand krijgt de systemen aan de praat als iets misgaat, Jan wel. Jan vindt het dan ook erg leuk om uw website te gaan bouwen!

Ik raad u niet aan om uw website door Jan te laten bouwen. Jan is een ICT’er. Hij weet veel van techniek, maar Jan heeft niet per definitie veel verstand van andere zaken die komen kijken bij het bouwen van een website, zoals online marketing. Jan bouwt uw website technisch misschien wel goed, maar in hoeverre kunt u bij Jan terecht als u ergens hulp bij nodig hebt? Of u hebt een vraag of een acuut probleem, en Jan is met vakantie. Wat dan? Daarnaast is Jan gek op code. ICT’ers bouwen graag zelf stukjes code. Hier is in principe niets mis mee, maar dit zorgt voor een slechte onderhoudbaarheid. Stel, u stapt om wat voor reden dan ook over naar een andere websitebouwer. Diegene kan dan wel eens tegen problemen aanlopen omdat Jan op zijn eigen manier stukjes code heeft toegevoegd aan uw website.

Student Marleen klust graag bij
Jan is dus geen goede keuze. Misschien kan Marleen het wel doen. Zij zit in het laatste jaar van haar studie Communicatie en vindt websites bouwen ook wel interessant. Bovendien studeert Marleen communicatie, dus er is vast niemand te vinden die het beter doet voor een studentenprijsje. Uw website laten bouwen door student Marleen kan zeker handig en goedkoop zijn. En daarna? Wie helpt u als Marleen ziek is? Straks is ze afgestudeerd, krijgt ze een goede baan, en dan heeft ze natuurlijk geen tijd meer om u te helpen met uw website, in haar kostbare vrije tijd. Marleen studeert communicatie, maar er zijn veel verschillende soorten teksten. Het schrijven van wervende verkoopteksten voor op een website, is fundamenteel anders dan een tekst voor een column van een tijdschrift. Weet u wel zeker dat Marleen gespecialiseerd is in het schrijven van webteksten? Of richt zij zich nu tijdens haar studie al op heel andere zaken?

Uw website laten ontwerpen door een kennis of familielid, het klinkt als een handige en goedkope oplossing, maar zoals ik met bovenstaande voorbeelden heb uitgelegd liggen er hier valkuilen op de loer. Als u kiest voor iemand die websites bouwen “er even bij doet”, weet u  nooit zeker of u – bijvoorbeeld over een half jaar – nog van die persoon op aan kunt.

Daarnaast weet u nooit hoeveel kennis zij daadwerkelijk hebben van het bouwen van een website en of ze verstand hebben van online marketingstrategie. U kunt zich wel voorstellen dat iemand die dagelijks bezig is met websites bouwen heel andere en vaak ook uitgebreidere kennis van zaken heeft.

Wat maakt iemand tot een geschikte websitebouwer?
Een geschikte websitebouwer is specialist op het gebied van:
– online marketing;
– communicatie;
– techniek.

Hoe helpt een geschikte websitebouwer u en uw bedrijf?
Een geschikte websitebouwer helpt u met het opzetten van uw online marketingstrategie voor uw website. Uw website ziet er niet alleen mooi uit, deze zorgt er ook voor dat uw websitebezoekers daadwerkelijk contact met u gaan opnemen. Wat hebt u daarvoor nodig? Het zijn grote zaken en kleine dingen. Een klein voorbeeld, met groot gevolg als u het niet hebt, is bijvoorbeeld een call-to-action op uw webpagina. Dit is een knop of een formulier waardoor websitebezoekers direct contact met u op kunnen nemen als zij een product of dienst van u willen afnemen.

miranda-graat-haps-by-bits-and-pieces-consulting-en-support-portretfoto-maasvallei-netwerk

Tips om te kiezen voor een goede websitebouwer

  • Bekijk het portfolio van de bouwer, spreken de ontwerpen u aan?
  • Is de eigen website van de ontwerper aantrekkelijk? Duidelijk? Overzichtelijk?
  • Wat voor soort websites bouwt deze persoon? Voor multinationals of voor kleine ondernemers? Heeft deze websitebouwer een specifieke doelgroep gekozen?

En dan…

Vraag een offerte aan en beoordeel die op de volgende punten: ziet de offerte er netjes uit? Is de inhoud gestructureerd? Ontving u de offerte snel of moest u er lang op wachten? Dit zijn ook zaken waaraan u kunt merken hoe een bedrijf te werk gaat en wat u als klant kunt verwachten.

  • Maak een (telefonische) afspraak en kijk of het klikt
  • Ga na wat anderen over diegene zeggen (referenties)
  • Kies voor kwaliteit. Vraag u niet af wat de websitebouwer kost, maar wat diegene levert
  • Hoe wordt de websitebouwer zélf gevonden? Ga na hoe u zelf bij die websitebouwer terechtgekomen bent
  • Een website is onderdeel van uw online strategie. Hoe doet de websitebouwer het zelf en waar hecht u waarde aan? Is de websitebouwer actief op social media?

Checklist voor een potentiële websitebouwer

  • Hoe gaat de websitebouwer te werk? Gaat hij de website helemaal zelf vanaf de grond opbouwen, of werkt hij vanuit een thema waar alles al goed in zit?
  • Welk CMS-systeem (bijv. WordPress) gebruikt de websitebouwer en waarom?
  • Waar gaat hij uw domein hosten?
  • Hoe gaat hij ervoor zorgen dat uw website optimaal beveiligd is?
  • Verzorgt hij backups van uw website of doet hij dat helemaal niet?

In hoeverre en hoe helpt hij u met:
• online marketingstrategie
• SEO (zoekmachineoptimalisatie zodat u goed gevonden wordt in Google)
• Google Analytics (statistieken van uw website)
• webteksten schrijven
• strategisch nadenken over de website

In hoeverre is hij naderhand beschikbaar voor:

  • vragen
  • updates
  • wijzigingen achteraf

Hoe lang gaat het duren voordat uw website online staat en welke stappen moet u daar zelf voor nemen? Wat zijn de kosten van het bouwen van uw website?

Als u geen tot weinig verstand hebt van websites en techniek en u hebt ook geen interesse of tijd om u hierin te verdiepen, dan kunt u vantevoren nadenken over wat u belangrijk vindt op een website. Kijk bijvoorbeeld naar andere websites in uw vakgebied. Wat spreekt u aan en wat niet? Maak een lijstje met zaken die u mooi en belangrijk vindt en die u misschien ook op uw eigen website zou willen hebben.

Al met al kan ik u aanraden om iemand te zoeken die dezelfde taal spreekt en met wie u een klik hebt. Iemand die zowel verstand heeft van online marketing als van techniek en die voor u klaarstaat als u hulp nodig hebt. Ik vind dat een websitebouwer u moet leren hoe u zelf uw website kunt bijhouden. Dan bent u niet afhankelijk en kunt u – ook bijvoorbeeld op een regenachtige vrije dag – zelf uw website updaten als u daar tijd voor hebt.

Een websitebouwer moet u ontzorgen, in plaats van u extra kopzorgen geven! De hosting, beveiliging, backups en updates moeten goed geregeld worden. Het is belangrijk dat uw nieuwe website hoog scoort in de Google-zoekresultaten uw cliënten u online goed kunnen vinden.

Zoek iemand met een goede websitestrategie, die uw website voorziet van mooie (al dan niet door uzelf gemaakte!) foto’s en wervende, pakkende teksten. En u raadt het al: zo iemand, dat ben ik. Neem eens een kijkje op mijn website of deze u aanspreekt en bekijk vooral ook eens mijn portfolio. Referenties van de bedrijven en organisaties voor wie ik een website heb gebouwd, vindt u hier ook terug. Ik ga graag vrijblijvend met u om de tafel zitten om uw wensen te bespreken.

By Bits and Pieces Consulting en Supportmiranda-graat-haps-by-bits-and-pieces-consulting-en-support-bedrijfs-logo-maasvallei-netwerk
Mevrouw Miranda Graat
Burgemeester Moorenstraat 25
5443 AC Haps

Telefoon : 06-40842705

E-mail :    [email protected]
Website : www.bybitsandpieces.nl